OPROGRAMOWANIA, TECHNOLOGIE I PROGRAMY

Jak powszechnie wiadomo, sam monitor, jednostka centralna i klawiatura nie tworzą jeszcze komputera. To po prostu obudowa, praktycznie pusta skorupa. Tak naprawdę to, co tworzy komputer – ale nie w wersji mechanicznej jak np. procesor – to również oprogramowanie, które znajduje się w nim. Oprogramowanie podstawowe i inne najróżniejsze programy, które czynią nasz komputer sprawniejszym i mądrzejszym. Trochę o nich tutaj opowiemy. A ponadto zahaczymy o nowe technologie, które są obecne w naszym życiu.

virtual
Wirtualna rzeczywistość – prawda czy fałsz?

Każdy z nas wie mniej więcej, czym jest wirtualna rzeczywistość. Opowiadały nam o niej książki i liczne filmy (z jednym bardzo słynnym na czele, którego powinniśmy znać). Ta sztuczna rzeczywistość wykreowana za pomocą technologii komputerowej (czy raczej informatycznej, ponieważ nie chodzi tu o budowę komputera) fascynuje nas od jakiegoś czasu. Bo czy nie byłoby fajnie zabawić się w Boga i stworzyć własny świat, który choć trochę udawałby ten nasz prawdziwy?
Poniekąd to się udało. Internet często bywa nazywany wirtualną rzeczywistością. W końcu za jego pomocą tworzymy swój świat oraz wizerunek – na różnych forach czy portalach społecznościowych. Robimy to jednak za pomocą słów, ewentualnie zdjęć czy filmików, oczywiście dwuwymiarowych. Są to elementy, które dostają się do tamtego świata, a nie tworzą go (choć często łączą się z nim). Co prawda, krokiem dalej są symulacje i gry komputerowe, ale nawet one nie pozwalają nam zintegrować się tak do końca ze sobą. Chociaż próbują, gdy są tworzone w technice 3D. Jednak sam efekt trójwymiarowy o zbyt mało. Żeby wydało nam się to choć trochę realne, musi do tego dojść przestrzenny dźwięk, zapach, dotyk i może też smak. I tutaj również podjęto pewne próby – w postaci kin 4D czy 5D. Problem w tym, że mimo wszystko człowiek pełni tu jedynie rolę obserwatora, ewentualnie biernego uczestnika. Choć nie można zaprzeczyć, że jest to jakiś rodzaj wirtualnej rzeczywistości.
Lecz żeby w pełni mogła udawać tę prawdziwą (a nawet stać się nią), ważnych jest kilka czynników. Po pierwsze, widz musi stać się aktywnym uczestnikiem. Co prawda, w symulatorach czy grach komputerowych (najlepiej tych w postaci 5D) możemy wykonywać jakieś działania, to jednak jest to za mały teren, by nazwać go światem, a co dopiero rzeczywistością. Poza tym – i to po drugie – brak tutaj czynnika zapomnienia. Wirtualna rzeczywistość będzie mogła w pełni udawać tę prawdziwą, jeśli uczestnik da się jej oszukać i zwyczajnie zapomni, że jest to sztuczny świat.


Comments are closed.